︎ FASHION ︎ TEXTILE ︎ GRAPHIC ︎ ILLUSTRATION  ︎ FINE ART ︎ PHOTOGRAPHY ︎ INTERIOR ︎ PRODUCT

︎︎︎

Daria Vorobieva
︎︎︎ Website

︎Palimpsest: Re-generated


Each generation across all times faced misunderstanding from their parents. It seemed interesting to consider the conflict of generations through the prism of architecture, which is directly related to the conflict between the old and the new, as it turned out.

The research for the collection includes the rich history of the Narkomfin building, a house-ship in Moscow, which was built in the 1930s. The architect was inspired by French architecture. For a long time this house was in a terrible state, but it was restored according to the original drawings and notes. In some parts, the history of the house has been preserved, which speaks of the new architect’s respect for the past.

Another part of my research was a project by a student of MARCH, who needed to give a new life to an old building. The project drew inspiration from the same French architect, creator of house-ships.

Also, in the 1960s, a group of young architects from Russia wanted to change the Soviet monotonous buildings of Khrushchev. They were inspired by the same French architect. Unfortunately, their great plans never came to fruition.

Through these comparisons, we can see that many people from different generations were inspired by the same idea. This means that regardless of age, we need to remember that we can also have a lot in common with our parents and grandparents. 

︎


Для своей дипломной коллекции мне было интересно рассмотреть конфликт поколений через призму архитектуры, которая, как выяснилось, напрямую связана с конфликтом старого и нового.

Исследования для коллекции включают в себя богатую историю Дома Наркомфина, это дом-корабль в Москве, который был построен в 1930-х годах. Архитектора вдохновила французская архитектура. Долгое время этот дом находился в ужасном состоянии, но Наркомфин был полностью восстановлен по оригинальным чертежам, и все малейшие детали были повторены, что говорит об уважении молодого архитектора к прошлому.

Другая часть моего исследования связана с еще одним столкновением старого и нового — проектом студентки из МАРШа, в рамках которого нужно было придумать новое назначение старому зданию. В основу ее концепции легла идея того же архитектора из Франции, создателя домов-кораблей.

Также в 1960-е годы группа молодых архитекторов из России хотела изменить
советские однообразные «хрущевки». Французский создатель домов-кораблей являлся вдохновителем и в этой части истории.

Благодаря этим сравнениям мы видим, что многие люди из разных поколений были вдохновлены той же идеей. Это означает, что независимо от возраста, нам нужно помнить, что у нас также может быть много общего с нашими родителями, бабушками и дедушками.