︎ FASHION ︎ TEXTILE ︎ GRAPHIC ︎ ILLUSTRATION  ︎ FINE ART ︎ PHOTOGRAPHY ︎ INTERIOR ︎ PRODUCT

︎︎︎

Sasha Kondrashova

︎Red Stalls


“Red Stalls” is a project, for which I collected my childhood memories related to my family and my parents' business. They put up their first stall and started their own business for the first time in 1991, a year after I was born (1990). These stalls could easily be called their second child and the place where I grew up. Those were very interesting years in Russia, and they were full of stories: the collapse of the USSR, the dawn of various bandit groups. As one of the first entrepreneurs in Khimki, they had to face different challenges and very different people, which led to a lot of exciting, sometimes scary, but also funny stories.

Many people lost their jobs and their usual way of life, a dangerous but exciting time. Igor and Lena (my parents) are young people of 24-25 years old; Igor is a police officer; Lena works at a factory. They live quite well, no worse nor better than others. And then the collapse of the USSR and work is reduced, the salary in the police is scanty, and they have a small child on their hands. They decide to open their stall.

Initially, this project was supposed to be a collection of stories that I collected from my family and their friends. But after that, I came to the fact that I myself have my own no less exciting memories. I gathered mostly all the brightest events of those times in one day and described in detail one day in the life of a four-year-old Sasha Kondrashova, who spent most of her time with her parents at their work. A story told from the first person always sounds more explicit and genuine.

Despite the fact that the story is told by a child, it is designed for an adult audience. The format and size of the Zine was chosen for the convenience of taking it with you to easily read on the bus, metro etc. I used slightly yellowish paper and a Riso for the production, which draws parallel with the printed products of that time. For the cover, I used polaroid photos from 1994 — photos of the stalls themselves. And on the inside of the back cover, where photos and words from the author are usually placed in books, I placed my childhood photo. This once again underlines the fact that the story is based on real events. 

︎


«Красные Палатки» — это проект, для которого я собрала свои детские воспоминания, связанные с моей семьей и бизнесом моих родителей. Они открыли свой первый ларек и впервые начали свой собственный бизнес в 1991 году, через год после моего рождения (1990). Эти ларьки легко можно назвать их вторым ребенком и местом, где я выросла. Это были очень интересные годы в России, и они были полны историй: распад СССР, зарождение различных бандитских группировок. Будучи одними из первых предпринимателей в Химках, им пришлось столкнуться с разными проблемами и очень разными людьми, что привело к множеству захватывающих, иногда страшных, но и забавных историй.

Многие люди потеряли работу и привычный образ жизни. Опасное, но волнующее время. Игорь и Лена (мои родители) — молодые люди 24-25 лет, Игорь — полицейский, Лена работает на заводе. Они живут довольно хорошо, не хуже и не лучше других. А потом, распад СССР и сокращение с работы, зарплата в милиции мизерная, а у них на руках маленький ребенок. Они открывают свой ларек.

Изначально этот проект должен был представлять собой сборник историй, которые я собрала от своей семьи и их друзей. В ходе работы я пришла к тому, что у меня самой есть свои не менее волнующие воспоминания. Я собрала в один день все самые яркие события тех времен и подробно описала один день из жизни четырехлетней Саши Кондрашовой, которая большую часть времени проводила с родителями на работе. История, рассказанная от первого лица, всегда звучит более откровенно и искренне.

Несмотря на то, что история рассказана от имени ребенка, она рассчитана на взрослую аудиторию. Формат и размер зина был выбран для удобства, чтобы вы могли легко читать и брать с собой в дорогу. Для изготовления я использовала слегка желтоватую бумагу и печатала на ризографе, что напоминает печатную продукцию того времени. Для обложки я использовала полароиды 1994 года — фотографии самих палаток. А на внутренней стороне задней обложки, где в книгах обычно размещают фото и слова от автора, я поместила свою детскую фотографию. Это еще раз подчеркивает тот факт, что история основана на реальных событиях.